Mijn motivatie
In de afgelopen 25 jaar heb ik vooral als interim-manager gewerkt in veel verschillende branches en verschillende interim-functies. Als interim-manager leer je om snel uit te vinden hoe de hazen lopen, wat niet goed gaat, waarom het niet goed gaat en wat er moet gebeuren. Ook leer je welke tools werken en wanneer je ze moet inzetten. Zo heb ik een prachtig vak geleerd door van anderen te leren, maar vooral door te doen. Managen is vooral doen.
Ik heb me in deze periode regelmatig afgevraagd wat nou écht de essentie van mijn werk is. En wat een team of organisatie nou succesvol maakt. Zo is mijn idee van Management Essentials ontstaan. Wat zijn de essentiële dingen die je moet doen als leidinggevende en wanneer doe je ze goed?
Jonge managers
Wat mij daarbij opviel is dat veel (jonge) managers, de essentiële onderdelen van management niet of onvoldoende beheersen. Ik zie ze heel erg hun best doen, maar oneerbiedig gezegd “doen ze maar wat”. Welke managementstijlen heb je bijvoorbeeld en wanneer hanteer je ze? Hoe krijg ik mensen mee in een verandering?
Leidinggeven is een vak
Hoe komt dat? Het antwoord is simpel: de meeste managers zijn in hun rol beland zonder er echt voor geleerd te hebben. Management wordt ook niet als een vak gezien, maar als een beroep. Onterecht. Leidinggeven is een vak.
Veel jonge en startende managers beheersen het vak onvoldoende, omdat ze te weinig of zelfs niet zijn opgeleid en ook niet worden ondersteund. Ze beheersen wel een aantal aspecten van leidinggeven, maar niet het hele plaatje. En leidinggeven is een vak met veel invalshoeken waarin alles moet kloppen om succesvol te kunnen zijn. En een vak kun je leren.
Dat vak kun je leren
Dat is de reden dat ik mij, na het volgen een coachopleiding, ben gaan richten op het coachen en trainen van (in)direct leidinggevenden*. Mijn motivatie is dat ik management een prachtig vak vind en mijn ervaring graag deel met anderen. Ik wil ze helpen met de ontwikkeling van hun managementvaardigheden. Ik wil dat ze succesvol zijn met hun teams en de medewerkers uit hun teams er weer zin in krijgen. Dat laatste is overigens de beste ingrediënt voor succes.
Voor het coachen en trainen heb ik een aantal vormen ontwikkeld:
- Training Management Essentials
- Training People Management
- Training People Management in 1 dag
- Training Jonge managers
- 1-op-1 coaching
- Coaching-on-the-job
* Onder (in)direct leidinggevenden versta ik die leidinggevenden die direct leidinggeven aan de werkvloer en de laag daarboven.
Basis is Management Essentials
De basis voor deze trainingen en coaching is steeds Management Essentials, die ingrediënten van management die ik als essentieel zie. Binnen Management Essentials heb ik het onderdeel People Management verbijzonderd omdat ik dat als belangrijkste onderdeel zie, terwijl het in de praktijk de minste aandacht krijgt. In organisaties draait het om en door mensen.
Meer informatie
Meer informatie over Management Essentials, People Management en de verschillende vormen van managementtrainingen en managementcoaching vind je op deze site.
Hou mij op de hoogte
Als je op de hoogte wilt blijven over management essentials, nieuwe trainingen, aanstaande workshops, nieuwe blogs of handouts schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Zo mis je niets
Neem contact op voor vrijblijvend advies:
- 06 - 53792715
- bert@strohm.nl
Dit zeiden je voorgangers over onze trainingen
‘Een mooie combi van praktijk door Clemens en ervaringen door Bert, samengebracht in een leerzame training.’
- P. van Renselaar, Trendiy
‘Zeer inspirerende training met constructieve opzet. Zeker de moeite waard.’
- B. Melissen, Merkenbaar
‘Pragmatische training waarbij je elke avond weg gaat met minimaal 5 praktische tips die je volgende dag succesvol kan toepassen.’
- D. Niemel, True