Alweer ruim een jaar geleden schreef Ben Tiggelaar in NRC een column met bovenstaande titel. Voor mij uit het hart gegrepen. Hij concludeert meerdere zaken, maar wat ik vooral in zijn artikel herken is dat 1) middenmanagers grote invloed hebben op de prestaties van medewerkers, dat zij 2) weinig worden ondersteund en dat zij 3) niet de ruimte en de training krijgen om het optimaal te doen. Dat is nou precies de oorzaak dat middenmanagers enerzijds de moeilijkste managementfuncties hebben en daar anderzijds niet de waardering voor krijgen.
Hun managers hebben het ook nooit geleerd
Het is ook niet zo gek dat zij die ondersteuning niet krijgen, want ook hun eigen manager is ooit zo in het diepe gegooid en heeft het moeten doen zonder goede training of begeleiding. In mijn praktijk merk ik dan dat ze basics van het managementvak niet goed beheersen. Neem bijvoorbeeld de Plan, Do, Check, Act (PDCA) circle. Zo simpel en doeltreffend. Toch nog veel te weinig toegepast. Zonder de PDCA circle blijf je steeds dezelfde fouten maken en leer je niet.
Een ander illustrerend voorbeeld is op een goede manier feedback geven. Iedereen heeft de regels wel eens gehoord. Toch worden die regels nauwelijks toegepast. Gevolg daarvan is dat er vaak misverstanden of zelfs conflicten ontstaan waardoor de feedback de volgende keer maar achterwege blijft.
Er is veel meer uit te halen
Het resultaat is dat veel organisaties middelmatig functioneren, terwijl er veel meer uit te halen is. Vooral op het gebied van werkplezier, dé succesfactor voor goede resultaten. Ik denk dat het daarom tijd is om een echte vakopleiding voor middenmanagers in het leven te roepen. Een vakopleiding waarin in ieder geval de essentiële onderdelen van het managementvak, in hun onderlinge samenhang, aan bod komen.
Dit is daarom ook mijn WHY
Middenmanagers helpen met training en coaching waardoor ze met hun team(s) succesvol zijn en voor plezier op de werkvloer zorgen. Want die twee, is mijn overtuiging, gaan hand in hand. In mijn trainingen en mijn coaching zie je dat volop terug.
Ben jij zelf middenmanager of ken je er een?
Blijf niet aanmodderen, maar wordt de beste middenmanager die er is. En als je straks zelf middenmanagers aanstuurt, krijgen zij wél het goede voorbeeld!
Recente reacties