Ik wil niets missen over management essentials
Inclusief de trainingsdata van voorjaar 2021* ( *zodra coronaveilig )
Training People Management
Mensen maken de organisatie. Letterlijk en figuurlijk. Of je als groep of team succesvol bent, hangt af van het individuele en collectieve resultaat van mensen binnen die groep of binnen dat team. Als leidinggevende heb jij een grote invloed op dat resultaat. Veel managers worstelen hiermee omdat ze het lastig vinden. In deze training leer je hoe je dat op een goede manier doet.
Neem contact op voor vrijblijvend advies:
- 06 - 53792715
- bert@strohm.nl
Leerdoelen
Het leerdoel van de training People Management is het selecteren van de juiste mensen en het motiveren, ontwikkelen en ondersteunen van je mensen, zodat ze de afgesproken bijdrage leveren en je als team succesvol bent. In de training ligt de nadruk op het versterken van eigenaarschap en samenwerking.
Leervormen
People management moet je vooral doen. In de trainging werk ik daarom het liefst met de leervorm actief leren. Alleen noodzakelijke theorie en zo veel mogelijk zelf doen. Bijvoorbeeld 1 op 1 oefenen hoe je een medewerker aanspreekt op slecht presteren. Deelnemers kunnen hiervoor zelf cases indienen en zo oefenen in hun rol. Tussen de trainingsdagen doen de deelnemers ervaringen op met opdrachten en oefeningen.
Programma training People Management
Module 1: Inleiding People Management
In deze module vooral het belang (Why) van people management. Wat houdt het in? De opbouw van de training. Een eerste case. En de introductie van je persoonlijke actieplan.
Module 2: Performance Cyclus Nieuwe Stijl
De performance cyclus houdt in dat je in constante dialoog met je medewerkers bent over hoe het gaat, of de gewenste resultaten worden behaald en of er bijstellingen nodig zijn. Dat gaat dus niet over de jaarlijkse cyclus van plannings-, functionerings-, en beoordelingsgesprekken.
Start van de performance cyclus is een van de belangrijkste onderdelen binnen People Management: het wederzijds maken van resultaatafspraken. Wat verwachten we van elkaar, welke resultaten en wat heeft de medewerker daarvoor nodig?
Module 3: Communiceren voor managers
Alles wat je als leidinggevende doet met je medewerkers verloopt via communicatie. Daarom is goede communicatie een essentieel en niet te missen onderdeel van people management.
- Introductie: wat is communicatie?
- Vragen en luisteren
- Feedback geven op een constructieve manier
- Confronteren zonder conflicten
- Omgaan met weerstand / klagers (context naar inhoud)
- Invloedstijlen kennen en toepassen
Module 4: Situationeel Leidinggeven
Als leidinggevende heb je vaak een voorkeursstijl. Je neemt bijvoorbeeld altijd direct de leiding. Maar jou stijl is niet altijd de beste. Verschillende medewerkers in verschillende situaties vragen om verschillende managementstijlen. Daarom is het belangrijk om de verschillende stijlen te kennen en te herkennen van de situaties waarin je deze toepast. Bekende stijlen zijn:
- Directief
- Afwachtend, wat doet het team?
- …
- …
Module 5: Motiveren en ontwikkelen
Hoe mensen presteren hangt vooral af van hun eigen, intrinsieke motivatie. Wat past bij hen, wat vinden ze belangrijk? Als leidinggevende is het dus van belang om te weten wat dat is en hoe je het kan versterken. En vooral ook wat je niet moet doen, hoe je, vaak onbewust, demotiveert.
Uiteraard hangt het presteren van mensen ook af van hun kennis, kunde en ervaring. Hoe ontwikkel je die gericht op wat mensen in huis hebben en wat is er nodig? We besteden niet alleen aandacht aan wat er op persoonsniveau nodig is maar ook wat er binnen het team nodig en aanwezig is.
Module 6: Gedrag van mensen: Introductie Coachend Leidinggeven
Als leidinggevende loop je er regelmatig tegen aan dat het belangrijk is om gedrag van mensen te begrijpen. In dit blok een introductie op wat gedrag bepaalt en hoe je beter het gedrag van jezelf en van anderen kunt begrijpen. En hoe je medewerkers helpt zichzelf te begrijpen.
Module 7: Lastige situaties binnen people management
Het behandelen van veel voorkomende gedragssituaties met mensen. Hoe herken je ze en hoe ga je er mee om:
- Geen verantwoordelijkheid nemen
- Slachtofferschap
- Negatief zelfbeeld
- (Faal)angst
- Niet “kunnen” kiezen
- Weerstand
- Aap op schouder
- Uitstelgedrag
- Klager / Aandachtvrager
Voorbeeldopdracht na module 5
Jouw motivatie
Je kunt anderen moeilijk motiveren als je zelf niet gemotiveerd bent of niet bewust bent van wat jou motiveert. Daarom is het goed om de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat zijn de dingen die jou motiveren? Zowel privé als tijdens je werk.
- Waarom motiveren ze je? Wat vind je er belangrijk aan?
- Wanneer ben je niet gemotiveerd en waarom?
- Hoe zit het met de motivatie in je team?
- Wat motiveert hen?
- Hoe kan je ze demotiveren?
- Hoe kan je dat versterken?
Maak een actieplan voor je team hoe je gericht de motivatie kunt versterken.
Resultaat
Als leidinggevende merk je wat het betekent als je gemotiveerde en capabele mensen in je team hebt. Alles loopt beter, omdat veel dingen bijna vanzelf gaan. Minder vergaderen, de sfeer is beter. Minder crash acties, omdat je mensen zelf problemen oplossen. Daardoor kan je je als leidinggevende en als team nog meer gaan richten op doorontwikkelen van je mensen en het blijven verbeteren van je prestaties.
Tijdens de training maak je een persoonlijk actieplan dat er voor zorgt dat je ook na de training verder gaat met verbeteren van je people management skills.
Investering
De training People Management van 7 dagdelen kost € 995,- (inclusief hand-outs, templates, koffie/thee/water)
Training People Management
7 dagdelen, om de 3 weken
Regio Utrecht
Kern van deze training:
- RVeel zelf doen, alleen noodzakelijke theorie
- RVanuit praktijksituaties van de deelnemers
- RResultaatgericht, interactief
- RCognitief, sociaal, emotioneel
Voor wie:
- Teamleiders, afdelingshoofden
- Middle management, gevorderd leiderschap
- Directie, senior leiderschap
- Jonge, aankomende managers
Bert Pinkster. Trainer
Bert is een zeer ervaren people manager die bij vele grote en middelgrote organisaties rollen als manager en managementadviseur heeft vervuld. Bert baseert zijn trainingen op zijn eigen ervaringen, aangevuld met een passend theoretisch kader. Hij daagt je continu uit op jezelf te reflecteren. Intensief, oprecht en vooral leerzaam.
Dit zeiden je voorgangers over onze trainingen
‘Een mooie combi van praktijk door Clemens en ervaringen door Bert, samengebracht in een leerzame training.’
- P. van Renselaar, Trendiy
‘Zeer inspirerende training met constructieve opzet. Zeker de moeite waard.’
- B. Melissen, Merkenbaar
‘Pragmatische training waarbij je elke avond weg gaat met minimaal 5 praktische tips die je volgende dag succesvol kan toepassen.’
- D. Niemel, True